Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

(poistky, relé, batéria, ...)

Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

Poslaťod BrAtKo » 10 Feb 2016, 12:38

Jednoduchý test kapacity autobatérie s voltmetrom. Tento test odhalí, či autobatéria nie je „mäkká“. Samozrejme záleží na kapacite akumulátoru, väčšia novšia zvláda test lepšie ako stará menšia. Akumulátor po nabíjaní nechajte oddýchnuť jednu alebo viac hodín, pripojte do auta, zmerajte napätie voltmetrom. Povedzme že bude 12.6V. Zapnite svetlá, napätie klesne o 0.4 max 0.7 V, čiže voltmeter ukáže 12,2 V-12,0 ďalej napätie bude padať ale len pomaly 11.9V a pod. Test ukázal, že batéria odoláva záťaži a jej stav vyhovuje. Ak by napätie na batérii padalo rýchlo, batéria už nemá kapacitu a nie je vhodná do prevádzky.

Prakticky članok s podrobným postupom ako si zmerať dobíjanie batérie - testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií.

Honda Optimate 3 - originálny tester batérii

Dobíjanie alternátorom sa dá dobre určiť voltmetrom 12V/24V prípojky po štarte by malo vystúpať napätie na 13.6 -14.8V. Ak by napätie nevystúpalo ostalo by iba“ spamätávanie batérie po štarte“ tak je vadný alternátor, resp batéria nie je dobíjaná. V praxi sa to prejavilo tak, že batéria pred štartom mala 12.6 V, po štarte klesla na 12.1 V a pomaly stúpala pri naštartovanom aute. Ak je dobrý alternátor, napätie vystúpa okamžite, treba ani šliapať na plyn.

Napätie v praxi na používanej autobatérii (staršia autobatéria):

Ak je batéria staršia viac ako 18 mesiacov môžete použiť tieto hodnoty

14,4V – 13,6V – Dobíjanie alternátorom

13,1V – 12,6V – Napätie tesne po odpojení dobíjania , staršia batéria klesá rýchlejšie a nižšie ako pri novej batérii

12,6V – 12,2V – Napätie, ktoré sa ustálilo po 8-12 hodinách po nabíjaní nižšie napätie = horší stav batérie, cez to všetko batéria môže v poriadku štartovať.

12,2V- 12,0V – ak batéria dosiahne tento stav treba ju nabiť , ak klesne na túto hodnotu tesne po nabíjaní tak nebude v poriadku , ak klesne po 8-12 hodinách po nabíjaní bez toho aby ju výbíjal nejaký spotrebič el energie v aute tak sa jej životnosť sa chýli ku koncu.

12,0V – 11,5V – Ak klesne napätie samovoľne po nabíjacom procese jedná už o starú batériu. Je možné že má prerazený článok. V prípade, že máte isté, že batériu nevybíjal žiadny spotrebič v aute (batéria bola odpojená) odporúčame kúpiť nový akumulátor. A máte podozrenie, že vám nejaký spotrebič batériu vybíja, využite postup uvedený nižšie

11,5V – 10,5V Ak batéria samovoľne bez záťaže klesne na túto hodnotu je zlá. Treba ju vymeniť, keď máte podozrenie na vybíjanie a napätie klesne iba ak pripojíte batériu do auta. Je pravdepodobné, že ju vybíja zariadenie ukryté v aute alebo poškodená izolácia. V tom prípade autobatériu nepripájajte do auta, treba do opravy autoelektrikárovi, ktorý vyhľadá chybné zariadenie, ktoré „preráža“.

10,5V – nižšie Batéria má vadný článok a treba ju vymeniť za novú, alebo ak máte istotu, že akumulátor je ok, tak je nejaký vodič v skrate. Batériu do auta nepripájajte ani na okamžik.

Zvysok o problematike sa docitate na tomto webe odkial som toto cerpal: Ako zistiť stav autobatérie a správnym nabíjaním jej predĺžiť životnosť
Naposledy upravil BrAtKo dňa 27 Feb 2016, 18:23, celkovo upravené 3
Obrázok užívateľa
BrAtKo
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 1408
Registrovaný: 13 Mar 2015, 23:12
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Honda NC 750S

Ako zistiť stav batérie a dobijania alternatorom

Poslaťod BrAtKo » 10 Feb 2016, 12:41

Existuju nabijacky, ktore dokazu diagnostikovat akumulator a zistit realnu kapacitu. Robia to jednoducho, proste plne akumulator nabiju, nasledne prejdu do vybijacieho rezimu konstantnym prudom a opat akumulator nabiju, na zaver zobrazia kapacitu. Maju zvycajne aj rezim regeneracie, co je v podstate to iste, bateriu raz, ci dvakrat plno nabiju a vybiju (nie az na dno). Taketo nabijacky su dost drahe. Uplne bezna je pre clankove akumulatory (AA, AAA), sam taku mam (Voltcraft) a raz zacas preverim stav vsetkych bateriek co mam doma a zapisem si na nich centrofixkou ich kapacitu, tie uplne slabe vyhadzujem.

Zoznam inteligentnych nabijaciek s funkciou simulacie jazdnej prevadzky pri zimovani a zistenie kapacity baterie, podpora gel/AGM:
Voltcraft CT-1500Pb (100€)
Voltcraft CT-8000Pb (235€)
Honda Optimate 3 - originálny tester batérii (50€)

Vela ich na trhu nie je, predsa len, ak vsetko slape ako ma v aute, tak toto nikto neriesi.
Naposledy upravil BrAtKo dňa 10 Feb 2016, 21:15, celkovo upravené 2
Obrázok užívateľa
BrAtKo
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 1408
Registrovaný: 13 Mar 2015, 23:12
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Honda NC 750S

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania alternatorom

Poslaťod Ruidos » 10 Feb 2016, 16:33

Super. dik za info
5505 km.
Obrázok užívateľa
Ruidos
********
********
 
Príspevky: 1366
Registrovaný: 30 Jan 2016, 10:59
Bydlisko: Trenčín
Motorka: Iná

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania alternatorom

Poslaťod Effin » 10 Feb 2016, 16:51

Doporučuji Ctek
Bez testu je levnější ale taky moc dobrá :like:

http://nabijecky-a-startovaci-boxy.heur ... e/#section
Effin
***
***
 
Príspevky: 56
Registrovaný: 31 Júl 2015, 21:06
Motorka: Honda NC 750X

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania alternatorom

Poslaťod Puggy » 10 Feb 2016, 18:35

Kua, tá technika ide dopredu, voľakedy keď si niekto išiel požičať nabíjačku, musel si zobrať fúrik :D
Obrázok užívateľa
Puggy
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 1157
Registrovaný: 24 Jan 2013, 11:52
Bydlisko: Žilina
Motorka: Honda NC 700S

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania alternatorom

Poslaťod Pito » 10 Feb 2016, 23:05

Puggy ja taku 30rocnu doma mam! To je nezmar! Ta prezije aj vsetky tieto dnesne :D
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Bateria

Poslaťod Pito » 11 Feb 2016, 11:06

Kedze som teraz riesil vymenu baterie, napisem par rad pre tych, ktorych to este caka, snad pomozu :)

Rozpisovat sa o tom, ako sa prejavuje konciaca bateria v praxi teraz nebudem(ak si to niekto vyziada doplnim), ale skor to berte ako pomoc pri kupe novej.

Original je Yuasa YTZ12S, original japonska. Bohuzial uz skoncili casy, kedy sme Yuasu radili medzi dobry kauf a za svoje peniaze sme si kupili bateriu, co nemala problem vydrzat 10 rokov. Samozrejme, da sa kupit aj dnes, no jej priemerna cena je 150€. Pri priemernej dlzke zivota 4 roky nam teda neposkytuje ziadnu nadhodnotu v porovnani s jej lacnejsimi konkurentami. Dnes uz hocijaka "cina" ci menej znackova bateria tento vek dorovna. Ak teda sa budeme ohanat kvalitou pri jej kupe, bohuzial uz asi marne. Moje prve odporucanie znie teda, kupit lacnejsiu bateriu. Nehovorim o znackach quangyoung, ale Varta, Banner ci Exide. Toto je zaruka znacnej kvality, ktora sa dnes vyrovna Yuase, dokonca sa vravi, ze niektore su montovane v tej istej fabrike, iba s inym "polepom". Cena je 1/3, tzn. okolo 50eur.

Druha moja rada je, zmente typ baterie. Nie, nepadol som na hlavu :D YTZ12S je dost nestastny, kedze nie je tam z coho moc vyberat, akurat z Yuasy. Prakticky nikto, okrem nejakej ciny tento typ nevyraba, najma nie z osvedcenych vyssie uvedenych. Preto sa pozerajte po YTZ14S. Bateria je rozmerovo a vsetkymi parametrami rovnaka, dokonca substitucne firmy ponukaju nepochopitelne tento typ lacnejsie(pochopitelne vacsia konkurencia :) ), az na stratovaci prud. Toto je dost dolezity udaj pri baterii, cim je vacsi, tym lahsie motor naskoci a samotna bateria sa menej zatazuje.

Mne sa podarila velmi vyhodne kupit Bannerka, ktora je z tych troch asi najkvalitnejsia v cene 53eur. Priamo z BA, nova z obchodu, zaruka. Opakujem, ak vydrzi aspon tie 4 roky, nemal som jediny dovod ist do Yuasy, za ten rozdiel v cene si radsej spravim pekny Alpsky vikendak. V porovnani s nou ma vsak vacsi start.prud, cize realny dovod pre kupu Yuasy nevidim. Rovno sem hodim link, ak by niekto potreboval.

http://forcar.sk/motobaterie/19390-bann ... z14-s.html
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Bateria

Poslaťod BrAtKo » 11 Feb 2016, 11:59

Pito a nemohol si to dat do toho co som založil včera vlákna. Kontrola batérie a dobíjania. Bolo by to po kope. Ved admin keď usudi tak presunie.

BTW nie je to taky lineárny algoritmus, čím väčší prúd (kapacita batérie Ah) tým väčšia záťaž na alternátor, musíš dlhšie jazdiť aby si dobil baterku (kratšia jazda nedobije). Je jasne teda ze aj alternátor musí byť schopný zvládať vyššiu kapacitu akumulátora. Keď to prezenies tak baterku zničis lebo ju nikdy poriadne nedobijes. Na motorke to asi nedovolí rozmer aby si kúpil oveľa väčšiu kapacitu baterky, ktorú altik už nezvládne. Rovnako aj poddimenzovanie ma svoje následky.
Naposledy upravil BrAtKo dňa 11 Feb 2016, 12:23, celkovo upravené 3
Obrázok užívateľa
BrAtKo
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 1408
Registrovaný: 13 Mar 2015, 23:12
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Honda NC 750S

Re: Bateria

Poslaťod Pito » 11 Feb 2016, 12:18

Tak poprosime zrejme Georga, aby to presunul. Aj som na to zabudol.

Vies co, no nieco pravdy na tom bude. Dosla mi bateria a skoro ma j*blo. Startovak je iba 172A! Origo ma 210 a tu co som chcel 230. Co vsak do zivotnosti baterie, toto s tym dobijanim je pravda. Uvidime ako to bude v skutocnosti, vraj sa prave ta stara bateria s vysokym startovacim prudom nahradila tymto o dost nizsim. Ked to nebude mat problem roztocit motor, tak neriesim.
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Bateria

Poslaťod marek » 11 Feb 2016, 12:34

vyšší štartovací prúd =vyššie prechodové odpory,možnosť prehriatia vodičov kontaktov....atd konkretne
napríklad aktualna zvolavačka na štartovacie relé a pod.
myslím si že je to všetko preratané čo sa týka výkonu alternatora a kapacity baterky aj z ohladon na spustené nejaké prídavné spotrebiče
(telefon svetlá navigacia a pod.)
Obrázok užívateľa
marek
**
**
 
Príspevky: 16
Registrovaný: 05 Dec 2014, 22:33
Bydlisko: HLOHOVEC - Trakovice
Motorka: Honda NC 750X

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

Poslaťod Pito » 11 Feb 2016, 13:37

Dik Georgoo :like:

No startoval som novu bateriu, nie je to AGM ale cisty GEL. Motorka startuje bez akychkolvek problemov, takze odporucam :like: Nizsi startovaci prud som vobec nepostrehol, mozno ma to nejaku spojitost s typom baterie, ale do toho sa ja uz nevyznam. Vsetko bez problemov.
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

Poslaťod puccky1 » 11 Feb 2016, 16:23

Pitu vysvetli nam ako si prisiel k tomu ze mas cisto gelovu baterku a nie agm a este za taku cenu

Odoslané z A0001 pomocou Tapatalku
Obrázok užívateľa
puccky1
Moderátor
Moderátor
 
Príspevky: 4326
Registrovaný: 03 Feb 2013, 22:29
Bydlisko: Žiar nad Hronom
Motorka: Honda NC 700X

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

Poslaťod Pito » 11 Feb 2016, 16:53

Je to na obale :D :lol: Vazne, ale aj to, ze agm ytz14s prestal banner vyrabat a nahradil to gelovou gtz14-4, ktoru mam ja. Dnes som volal s clovekom od nich, chcel som reklamovat kvoli startovaciemu prudu nizsiemu o 60A! ale on mi vysvetlil zac je toho loket. Banner spravil nejake vylepsenia(ktore vam vsak nedokazem popisat, ako mi ich vysvetlil), no a zacali vlastne tym, ze bateria nie je agm ale cisty gel... Vraj je to lepsie cela tato koncepcia a pokial nemusim, ze do ytz12s ci ytz14s nemam ist, maju horsie vlastnosti. Mozno to vyznie blbo, ale uveril som mu, nemal som ani pouzitelne argumenty a bateriu si nechal. Ten stary typ sa vraj uz ani neda kupit, dhsie sa nevyraba

Len doplnim-dobil som bateriu a nastartoval a ozaj som nezaznamenal zly start ba priam naopak. Uplne dobre naskocila a tych 60A start.prudu nepocitujem ze ma deficit
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

Poslaťod BrAtKo » 11 Feb 2016, 17:27

Pito ty o tej elektrike naozaj nemáš paru :) S akoukoľvek úplne novou baterkou by si mal úplne rovnaký pocit. Aj s takou co by mala aj este nižšiu kapacitu. Vsetko by to nakoplo na prvú iskru. Nová je nová. Uvidí sa o dve tri zimy, proste dnes je to uz jedno za tu cenu si človek môže meniť baterku často. Akú kapacitu ma inak ta baterka ?
Obrázok užívateľa
BrAtKo
Sponzori
Sponzori
 
Príspevky: 1408
Registrovaný: 13 Mar 2015, 23:12
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Honda NC 750S

Re: Ako zistiť stav batérie a dobijania + nabijacky

Poslaťod Pito » 11 Feb 2016, 17:33

Nevyznam sa tak naco sa ma kua pytas na kapacitu :D Tam mas link s nejakymi udajmi :lol:

Viem ze nova startuje vzdy dobre, ale ked som do skutra kupil bateriu s nizsim start.prudom jednoducho nepretocil starter. Musel som kupovat este jednu, dalsiu novu. Preto som mal celkom obavy, avsak startovala bez problemov.

Za tu cenu ked o tri zimy odide, nech odide. Yuasa tiez vydrzala v podstate tri zimy :D
Lepšie prísť o minútu v živote, ako v minúte o život.

ex: Yamaha Majesty 400, Honda NC700XA
teraz: Triumph Street Triple RX, Honda CBF1000FA
Obrázok užívateľa
Pito
**********
**********
 
Príspevky: 2903
Registrovaný: 23 Okt 2015, 13:47
Bydlisko: Bratislava
Motorka: Iná

Ďalší

Späť na Elektroinštalácia

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť