Nějakou dobu jsem se zabýval myšlenkami na zlepšení účinnosti přední brzdy a jelikož se upgrade osvědčil (najeto asi 1500km), dám to sem, kdyby měl třeba někdo podobná "muka". Přední brzda v sérii brzdí velmi slušně, zvlášť na jednokotouč s dvojpístkem, velkou zásluhu na tom má určitě použití největšího průměru kotouče, jaký se u sériových motorek používá, hlavně sportovních, takže na rozpočtovku hodně dobrý...Ale přece jenom, aby pořádně zabrala (třeba při krizovce), musí se za ní vzít dost velkou silou, což zase postrádá cit.
Vydal jsem se cestou nejjednodušího technického řešení a použil radiální pumpu. Radiální pumpy někdy obchází mezi motorkáři pověst až něčeho mystického, ve skutečnosti je to normální pumpa, jen díky jiné konstrukci poskytuje lepší, účinnější páku (páku jako fyzikální veličinu). Divím se, proč se nepoužívají standartně, podle mě nejsou výrobně nijak zvlášť dražší, protože jsou z úplně stejných součástí, jen trochu jinak uspořádaných. Při hledání té správné (bezpodmínečně musí mít stejný průměr pístku jako originál, tedy 11 mm, použití většího by účinnost zase snížilo) jsem se trochu zapotil, ale zima byla dlouhá a tak jsem nakonec narazil na německou firmu Magura, která dělá pro nás tu správnou. Výsledek: záleží, kam je kdo zvyklý dávat na páku prsty, v mém případě je zisk na přepákování kolem 70 % a pocit z brzdění je asi tak podobný. Mnohem vyšší účinnost a taky cit a abych zvýšeným tlakem v systému jen nenafukoval hadici, podpořil jsem to ještě pancéřkou. Zatím veliká spokojenost, vše, včetně krizovek řeším dvěma prsty (stále je řeč o ježdění na motorce
), na negativum jsem zatím nenarazil (možná rychleji ubývající destičky
).
http://1pepe1.rajce.idnes.cz/NC_predni_brzda/